Wednesday, February 29, 2012

eva selamat bertunang..

Akhirnya saat dinantikan anak buah alkesah, Eva di ikat tali pertunangan

Banyak betul dugaan dilaluinya hanya untuk mencari seorang lelaki sebagai pelindung dirinya dihari tua. Bukan die tak mampu mengharungi hidup sendirian dengan kerjaya sebagai businesswoman yang berjaya..tetapi ingin mencari seorang teman sehidup di hari-hari mendatang.

Menghampiri 30tahun bagi seorang perawan memang sudah puas menepis cemuhan sinis dari keluarga..haha.. bukan ape..mereka mahukan seorang teman buat Eva.. Setelah putus beberapa kali akhirnya Eva bertemu jua dengan jejaka yang mampu mengisi kekosongan dihatinya..hehe.. OK !! meh layan hantaran orang perak yang alkesah rase cukup teruja..nak-nak orang perak macam alkesah ni suka memberi manisan bagi hantaran sampingan.

Wajik ni alkesah tempah untuk hantaran dan untuk makan-makan...waduhh baru teringat !! patutla berat badan naekkk !!! huwaaa..tapi sedap betul... Ditempah dari sedara terdekat di Perlis

Ni lagi satu kesukaan orang perak dalam acara sebegini...hantaran sampingan..pulut kuning berlauk


Tat buah comel di tingkat atas dan coklat kukis homemade di bawahnya..suke suke suke..


Yang ni alkesah sponsor ..sebakul kukis buahan berbakulkan roti..tempah weii..tak reti buat...


Perbincangan sedang dijalankan


akhirnya..


putih-putih macam nak bersanding pulak haa..


Eva bersama ibunya, my sister


Anak buah Eva...cucu alkesah le niii..


with my sisters


ntah mokcik mane ni....perasan tak abis2..


jemput makan


masa untuk kite pulak bergambar...layanzz

Wednesday, February 22, 2012

nyonya nyonya zaman sekarang

nyonya manis.. kebaya lagi..waduhh..hehe..pipinya merah....adoi kan dah kene tampar..hehe

(gambar ehsan google)

agaknya kenapa la teko baba nyonya dinamakan sebegitu..... cantik pulak tu secantik kebaya yang selalu nyonya baba pakai tu..alkesah dah lama ngidam kebaya cenggitu tetapi apakan daya..kebaya tu jadik tak cantik bile alkesah memakainye..huhuhu..


Tarikan warnanya amat teruja sekali dengan gadingan biru dan hijau


Secalit warna jingga di pemegang penutup teko


Wire di ikat sebagai tangkai teko..tampak berusia tangkai ni tetapi teguh bile ditegakkan berdiri


Vontotnya yang bertanda seakan titik dikeliling bawahnya dikatakan dibuat sebegitu semasa menepa teko.. cop ditengah..


Menurut penjual teko ni bersama-sama 4 teko lain mendiami sebuah rumah keturunan baba. Agak lama dalam simpanan seingat pemilik asal 3 generasi yang lalu.. hmm


Se ekor burung merak agaknya menghiasi badan teko di kedua-dua belah

Hmm.. dah di shooting2..cik abg nak berehat la pulak katanya...nak buat air jap....layanzz

Friday, February 17, 2012

think for a moment

layan jiwa yang tak lara....hmm


dok terkenang peristiwa seminggu dua ni.. banyak yang berlaku dan terjadi.. namapun perjalanan hidup tak selalunya indah tak gitu.... namun alkesah bersyukur kepada Allah...pelangi takkan menjadi tanpa hujan...... Alhamdulillah

Thursday, February 16, 2012

jom jumpe nita kat melaka

Jom jalan-jalan ke melaka..selain aktiviti melawat sedara-mara kat melaka yang rumah dorang banyak koleksi PML terutama wetroses..alkesah suke ke melaka kerana bandarnya yang bersejarah


Bertepatan dengan hari buaya sedunia..eh! mana de haha.. kebetulan nak jumpe nita kat berhampiran taman buaya melaka..alkesah mengambil kesempatan untuk melawat sekitarnya.. berdua je....alang-alang seminggu sekali ikut ciksomi ramp keta.

Sementara menanti nita sempat gi jenjalan kat deretan kedai souvenir..hmm..belacan tu kire souvenir ke?

Souvenir untuk mokcik ni taklain tak bukan tudung saji...muahahaha..buet tutup kepalo panaih panaih ni baguih..

Melawat ke muzium orang asli...kesian takde pun orang nak melawat kat sini..nape ekkk..

kat mcdonald taman buaya..sementara tunggu puan nita ni..masa ni taktau lagi camner ruper paras puan nita ni hehe.. dah abis amik gambo dah rasenye..amik gambo siling macdonald...nak wat reference kot2 nak wat camni kat pondok alkesah nanti..

waa...kan dah cakap !! comel puan nita kiter ni ..tu la amik gambo sebelah Julaina Ipoh rase beno pendeknye teman..sebelah nita..alahai..rase kiter ni gergasi..hahaha.. layanzz

Tuesday, February 14, 2012

vintage placemat 2

Bersambung edisi placemat yang alkesah ada..kali ni ukuran die kecik sedikit 8inci x 6inci..


Yang ni koleksi dari pemandangan Old Scottish...


arrr..nak bom le ni


castle le ni.. scotland kan banyak old castles


perhaps....lake view ?


Mary had a little lamb ?..


bridge ke..


Finally old scottish town..abisss...nak explain bebanyak pun tarak tau..hehe..

Friday, February 10, 2012

vintage placemat 1

macam orang mengantuk di sorong bantal..adoi..muahahaha memang tengah mengantuk gilers ni.. nak nak arini jumaat bleh bersantai lelama cikit..best best..

sebelum melabuhkan kepala sekejap alkesah nak kongsi dengan vintage corked placemat keluaran Sheraton ni rembatan dari umah kat kampung leee.. takdak orang nak amik.. berukuran dalam 9inci x 7inci berlapiskan gabut..meh jamu mata dengan koleksi `Allover harbours' ni ..







takpenah digunakan oleh arwah mak alkesah..orang dedulu kan beli-beli pastu sayang nak pakai..masih dalam kotak yang sudah usang dimamah usia.. layanzz..

Tuesday, February 7, 2012

teko kekotakku

Versi teko kekotak ku...asalkan bentuk kotak..jadi teko kotak la takgitu..suka ati jer ehh
Inilah antara teko kekotak ku yang pertama..hehe. Teko kekotak tau bukan teko kotak cun-melecun bunga berbagai warna yang kengkawan banyak ada tu..Hat ni versi alkesah ahaks.. senget senget jer..

Teko kekotak kedua menyimpan seribu kenangan jugak ni..Datangnya jauh dan hampir-hampir musnah impian memiliki. Teko kekotak ni datang dengan ibu tiri mak tiri sedara tiri adik beradik anak beranak..haha

Teko kekotak ala-ala marble tiles .. Entah-entah lebihan marble wat ghomah dorang wat teko kekotak ni tak? Wallahulam..

Teko kekotak pemandangan istana henglesh le..brand die ape ekk taktau..tapi brand england..Lengannya cedera parah masa naik boat karam aritu.. ku gam-gam ku gloo-gloo..taknak marah tuan die kang die taknak jual lagi..huhu

Teko kekotak last but not least... kangkung nan satu..huhu.. Cik abang cukup tak suke hat ni die namakan teko takde taste. Ntah le acer letak milo dalam die..mesti taste milo tak gitu...ekkk..
Berkumpul la dema... hmm..macam nak letgo je paling depan tu..
Buat masa ni duduk diam-diam bersama teko cenonek yang takde kawan tu..kot-kot ada yang sudi menyunting berpindah la dikau... layanzz