Thursday, October 20, 2011

rindu serawa mangga mak..

Tetiba terasa rindu pada serawa mangga yang arwah mak selalu buat...
Jom Adam gi kedai beli mangga.. Memang feberet Adam ni pun.. cepat je anak bujang Alkesah mengekor gi kedai beli mangga... Senang je buatnye cuma kekadang terasa rindu air tangan arwah mak. Bahan-bahannye senang aje kan.. Alkesah rase semua tau buatnye.. Alkesah beli santan kotak, masak sekejap atas api perlahan dengan daun pandan dan gula. Agak-agak panas jer terus tutup api dan sejukkan sebentar.
Sessi menghiris mangga ni memang dari tadik anakbujang Alkesah tunggu...sebab..nak bijiknye..hehe.. Ape lagi..bijik dimamah sehingga tinggal empulur jerk...
Di racik-racik memanjang terus masuk ke santan tadik.. Siap la serawa mangga.. Antara pencuci mulut arwah mak selalu buat... Biasanya dimasukkan ke petisejuk sebelum dihidangkan lagi mantapp..
Rasanya kalau disejukkan sebentar lagi terasa keenakkannya... sekian episod makan-makan kali ini.. cuba jangan tak cuba !!

6 comments:

  1. Salam k aida...
    Best serawa mangga tu, terlior le plak... lg best klau pakai buah kuinin kan...
    Mmg fav. tu....

    ReplyDelete
  2. waaaaaa
    dulu mak shima suka buat..memang sedap, betul tu kalau buah kuinin, lagi perrrgh

    ReplyDelete
  3. Ju/Shima..memang kuinin lagi malatopp hehe..selain mangga atau kuinin arwah mak akak buat jugak dengan mentimun air kampung yang isi putih tu sebab katenya di Mekah orang buat minum camtu bile haus...Mentimun air kampung tu pun sedap lemak2 gitu...:)

    ReplyDelete
  4. Salam kak,

    Secara jujurnya saya tak penah makan serawa ni, apatah lagi membuatnya. Tp since cikgu alkesah dah buat demo ni mcm senang jerk, rasa mcm nak coba sesgst, memang tahu mesti sdp..thanks for sharing kak.

    ReplyDelete
  5. assalam mas,
    Ya murid-murid ikut cara cekgu ya dont play play hee.. Mas cuba jgn tk cuba mmg sedap lgpun mangga tu fresh tk hilang rase die hehe

    ReplyDelete
  6. wah..malam2 teringin la pulak serawa pelam...mana nk cari?? esok aje la...salam kenal kak...

    ReplyDelete

Salam buat semua...