Friday, August 5, 2011

teringat kampung halaman

Setiap kali tiba bulan Ramadan alkesah sering terkenang bersama mak di kampung..
Namapun perantau sudah tentu lama meninggalkan kampung lebih2 lagi sudah berkeluarga. Sejak orangtua alkesah pergi buat selama-lamanya....dah lama tak balik kampung.. Rumah di kampung di tinggalkan kosong..hmm..Manakan tidak selepas orangtua dah takde alkesah sekeluarga je yang masih balik beraya dikampung..terakhir beraya disana sebelum perpindahan barang2 di dalamnya. Masih tinggal sisa-sisa barangan dan perabut lama..Sengaja alkesah amik gambo untuk menghilangkan rindu pada rumah yang meninggalkan seribu kenangan kecil alkesah..sedih ni..Orang kata tempat jatuh lagi di kenang tak gitu..huhuMeja ni masih berada dan menjadi tempat arwah mak alkesah masak nasi dan menyediakan makanan.Ni adalah bilik alkesah dari kecik hingga la dewasa.. entah ada lagi ntah tidak cermin ni..Hmm..Di satu sudut atas rumah meja yang ditinggalkan.Tinggal cuma kenangan bersama mu wahai rumahku yang banyak nostalgia.. kan ku himpun kenangan itu dan semat disanubari ku ini....

9 comments:

  1. salam k aida, tiba2 saya pulak terasa sendu & sayu....
    tapi life goes on kan kak... kenangan itu pasti menjadi memori terindah...:)

    ReplyDelete
  2. Ju...tima kacih kerana berkongsi kesayuan hati akak ni..tu la kan..tempat jatuh lagi dikenang..umah ni bakal di jual..Semoga penghuni baru dapat mengecapi keindahan dan kebahagiaan sepertimana penghuni asal rasai....:)

    ReplyDelete
  3. aida
    sayangnya,memang susah nak lupatu

    tiada yang jaga ke aida,rumah pusaka tu

    ReplyDelete
  4. kak.....memori itu x mungkin dapat kita padam dari benak sanubari ini....biarpun panas hujan silih berganti..kenangan lampau itu menjadi satu santapan jiwa yang paling abadi.....biar la pasir berubah di hempas pantai....tiad apa yg lebih indah dari hari2 yang berlalu.....andai masa berputar kembali kita pasti mahi kembali.....kesat la air mata pilu itu...titip kan surah al fatihah buat arwah yg telah pergi...pasti rindu kita akan terubat.....biar la kenangan itu tersemai di hati kak sebagai sebuah cerita indah....salam ramadhan....

    ReplyDelete
  5. kak..
    sayunya bila menatap gambar2 ini. Sebaiknya dikekalkan rumah pusaka ini untuk warisan k'ga namun jika tiada daya... lepaskanlah ia pergi dengan harapan tuan barunya akan dapat mengambil alih dan menjaganya sebaik mungkin.
    Rina dapat rasakan kesedihan dan kesayuan akak kerana Rina sendiri tinggal di rumah warisan k'ga...

    ReplyDelete
  6. Salam semua,

    shima : akak ni bongsu perempuan jadik ada ramai kakak dan abang yang lebih `berkuasa' hehe.. dorang taknak jaga jadi kire pakat nak jual aje.. ape nak dikata ye akak akur aje. Mmg lepas orang tua takde pun akak sekeluarga yang balik beraya kat sana..yg lain dah tak kisah.. :)

    Taj : Memang airmata nanti akak mengiringi penjualan rumah ni taj. Last sekalik akak pulangkan kunci rumah yang ada pada akak pada kakak yang sulong pun akak dah sayu pilu. Selepas pulangkan kunci sampai sekarang akak tak menjenguk walaupun boleh berbuat demikian kerana tak sanggup tengok rumah yang bakal dijual. No offense pada pembeli baru tapi taksanggup melihat dan taksanggup lagi `melepaskan' perasaan ingin bersamanya lagi..huhu

    Rina : Seribu kali akak ingin kekalkan rumah ni walaupun satu hati nanti pasti dimamah usia tapi apakan daya yang berhak suare dah mengeluarkan perintah (abang2). Panjang ceritanya, adikberadik yang berhajat membeli pun mendapat tempoh yang singkat. Menghormati pada yang lebih tua..akak lepaskan. Walaupun perit namun memikirkan hidup kita ni pun sementara akak redha.. :)

    THANKS ALL FOR THE COMMENTS! SAYANG ANDA SEMUA!

    ReplyDelete
  7. salam kak....sayunye sy bace n tgk rumah ni...syg kak klu dijual...klu jual habislah warisan keluarga kak....klu akak ada rezki lbh, ape kata pakat adik bradik, biar akak je yg beli rumah ni...syg kak...

    ReplyDelete
  8. salam zany...mmg akak nak beli sbb rasenya akak sorang je (selain akak kat ipoh) yang berminat. Akak kat ipoh pun suruh akak beli tapi apakan daya..ada time out untuk akak jugak..akak dah redha....:)

    ReplyDelete
  9. yeke kak...sedihnye sy dgr....klu akak atau adik bradik yg lain beli sekurangnya, warisan keluarga ni x lepas ke tangan org lain dan akan kekal pada generasi kite gak.,..tp klu dah mmg x blh nak buat ape, kene lah redha kan kak, walaupun berat nak lepaskan...

    ReplyDelete

Salam buat semua...