Monday, July 4, 2011

Sepetang di sabak bernam

Alkesahnya semalam ada jemputan kawin di Sungai Besar, Selangor. Alahai rupanya ada highway baru ikut Rawang terus ke Kuala Selangor. Dari rumah ke Kuala Selangor hanya 1 jam..waaa dekat le pulak rasenya.. Sesudah menjamu perut dengan nasi minyak, sesi bertandang kerumah maklong kawan disana. Ye la kite menumpang kawan kene le ikut die masuk kampung die hahaha..tapi best best !
Macam orang ulu masuk kampung..alkesah ternganga tatkala juadah dihidangkan.. waaaa... nak terbeliak bijik mata.. Dengan sopan dan ala-ala malu gitu..kite tak makan dulu..tapi snap sana snap sini..macam jakun le pulak.Mato eden ni tak terlopeh dari PML yang dihidangkan.. Ishk bukan tengok ape isi..tengok piring ape !..boleh gitu..mujur tak kene halau..huhuhuKawan alkesah yang memang tau hobi alkesah terus menyapa maklong die. Maklong banyak ke lagi pinggan-pinggan batu ? Errr dipanggil pinggan batu ekkk.. Baru tau..waduhh itu istilah orang belah sana kot. `Ade lagi sikit-sikit dah berkotak antor ke surau' sahut maklong. Rezeki alkesah maklong die seronok ada tetamu disuruhnya cucunya mengeluarkan pelbagai rupe bentuk bunga..waaaa....pengsan nih !!Adehhhh ni eden tak tahan nih...tak ponah tengok bunge nih...mano nak jumpe laieee nihh...Hat ni talam besi lame yang biasa kite jumpa bulat-bulat...adehhhh takpenah tengok lagi camni empatsegi pulak tuh..Sekeping khyber dipertunjukkan. Kata maklong kalau retak seribu cenggini orang dah takpakai dah..Dorang pakat antor ke surau jerk atau dorang letak kat pangkal pokok pisang kat belakang ghomah. Alahai..naseb kor la khyber..kat pokok pisang kor bertapa..ahakss..Tambah maklong sekotak kyber baru jerk di antor kesurau..uihss..
Alkesahnya memang suker bebeno amik gambo tapi tak suka bergambo..takpe la buat kenang-kenangan dengan tuan rumah. Menurut maklong rumah pusaka yang berukiran kayu ini baru je menjalani sesi penggambaran untuk rancangan tv1. Kite tunggu le kalau ada siarannye nanti.
Sebelum berangkat pulang, sepasang OP platter dihadiahkan kepada alkesah setelah permintaan alkesah untuk beli ditolak dengan alasan..Kalau nak beli harganya tak ternilai sebab warisan keluarga. Waduhh termalu kojap alkesah.. Raya tahun ni mungkin alkesah akan berkunjung lagi kesana setelah dipelawa oleh tuan rumah jugak atas `perjanjian' yang telah dimeterai...ahakss....aminn

6 comments:

  1. MAK OII..AWAT CRAVING BELAKANG TU TAK BAWA BALIK..!! ITU LAGI MAHAI.

    ReplyDelete
  2. Hahaha...itu muzium selangor udah usher-usher... Kang bawak balik terlopong ghomah dorang..bukan nyamuk lagi mashuk...hantu kaklimah pun leh terjun mashuk..hehe

    ReplyDelete
  3. As salam. Kita pon ada 'perjanjian' kan?...huhhuu...baharin

    ReplyDelete
  4. Wadduhhh kok ada? Lupe banget.. enggak ada la Pak Baharin..Pak Baharin tersalah orang ya gituk...huhu

    ReplyDelete
  5. Waduhh.waduh kak Aida...ini gupanya op yang duk tatang bagai minyak yg penuh...rezeki terpijak betul...murah rezeki masuk kampung orang dapat wak balik PML yang mendebarkan dada....next time ke san amik le gambo gumahnya pula...suke tgk gumah2 lama yang berukir2 nie.

    ReplyDelete
  6. Tu la..dedulu suker bab-bab amik gambo ghomah..le ni suker amik gambo mangkuk2 hehe.. Memang nak jadik jakun hari tuh..tapi segan le pulak..kang tak pasai2 kene bako..hehe

    ReplyDelete

Salam buat semua...