Wednesday, May 4, 2011

tembikar biru

Tembikar corak biru-putih dikatakan berasal dari Negeri China seawal Dinasti Yuan di abad ke 13 (Info Encik Googles). Banyak pembuatan semula dibuat berdasarkan kepada kombinasi warna ni hingga kini warna ini agak senonim dengan warna tiap tembikar cina yang dihasilkan.Terdapat corak dedaun dan bunga seperti kuntuman bunga kobis pada tembikar ini. Pembuatan tembikar ini di Thailand dan berusia dalam 20tahun lebih.Bekas tembikar ini agak besar dengan penutup yang agak berat.Pada Alkesah koleksi kebiruan macam ni tak jemu dipandang apatah lagi bile semuanya disusunatur bersama, sejuk mata memandang.. apa kata anda ?

3 comments:

  1. salam kaka Aida,

    cantik tembikar biru ni bila di susun dgn tiffin biru akak tu lagi la mabelous :)

    ReplyDelete
  2. Hahaha Nannie,
    Akak ni pantang jumpe biru-putih ni..mau je rembat tapi tu la kekadang tak bernasib baik jugak..jumpe kaler cantik bentuk takcantik hehe

    ReplyDelete
  3. I ada mangkuk tembikar cina yang digunakan sejak zaman kesultanan kelantan dulu2... ingat nak jual, kalau ada siapa2 nak beli contact i kat 012 2804592 ya. kat bawah tampuk mangkuk tu ada cop tulisan cina warna merah... memang antik dan lama sangat....

    ReplyDelete

Salam buat semua...