Wednesday, May 11, 2011

Permudahkanlah, jangan menyusahkan

Menyambung cerita permintaan alkesah pada cik somi..bukan bermaksud menyusahkan die.. sedaya upaya taknak menyusahkan tapi kaler yang kurang menarik menjadi isu di sini..lalu meminta semula dengan baik adalah jalannya..kalau diperkenankan alhamdulillah kalau tak..terima aje la..itu pun dah seribu rahmat.. itu kata alkesah…
Amboi….bersyarah la pulak haa..alkesah ingin berkongsi petikan satu sabda Nabi SAW.


Daripada Anas bin Malik r.a., Nabi SAW bersabda yang bermaksud:

"Permudahkanlah, janganlah menyusahkan, tenangkanlah dan janganlah melakukan sesuatu yang menyebabkan orang menjauhkan diri daripada kamu." ~ Riwayat al-Bukhari dan Muslim


Dalam maksudnya kot ..alkesah pun taktau nak menghuraikannya tapi titik tolak dari kite jugak la kan. Alkesah ingin mengaitkan dengan dunia hobi PML alkesah ni. Ramai yang bertanya banyak betul alkesah dapat PML..sume condition baik ke? Maaf la tapi ini jawab alkesah. Kalau nak tip-top gi sogo la kot atau gedung-gedung yang menjual esklusif dan beli jenama Aynsley,Royal Albert, Narumi, Noritake dan seangkatan dengannya. Pehh…baru tip top..Nama pun PML…pinggan mangkuk lama.. Jadi terima je la seadanya. Dalam hal ini soaljawab perlu jelas. kalau tak puas hati seeloknya bertanyalah seikhlasnya supaya jelas dan terusterang alkesah pernah mendapat yang kurang elok tapi alkesah akan bertanya untuk kepuasan hati dan menerima seadanya atau pinta pengganti kalau dirasakan berpada. Dan walau apa pun keputusan yang kite telah buat..thats it. Jangan pandang belakang.. waduhh..citer hantu ke ni..hahaha.Itulah sifat manusia la kot..takpenah puas..termasuklah alkesah. Ini peringatan untuk diri sendiri jugak la ni.. Dalam hidup yang sementara ini, alkesah cuba memudahkan… dengan harapan Insyallah, semoga mudah jugak perjalanan hidup ini..tak gitu…aminn. Sekian coretan permudahkanlah, janganlah menyusahkan….peringatan buat diri sendiri..

1 comment:

  1. ya saya setuju permudah kan lah segala urusan nescaya allah akan permudah kan segala urusan kita..saya cukup yakin tuu..sebab saya sudah melalui nya dan sedang juga melaluinya..alhmdullilah muka atak senyum hati ada lapang walaupun ada masalah..ehh..tiba2 nak tengok ceta p ramlee pulak.."al kasehhh...!!! hujan dah turunnn..angkat jemuraannn..!!" ehh ehh cobaa ann

    ReplyDelete

Salam buat semua...