Friday, November 19, 2010

Acuan antik 1

Salam jumaat, alahai raya aidil adha dah lepas aida baru jumpe acu-acu ni..ahakss...alasan..alasan..Raya dah berlalu teringat acuan-acuan ni terselit dimerata tempat..mane ekk letak ? adeehhh..takjumpe...hajat nak guna. Haaaa...reti ke? Err takreti..Acuan ni `dikuatiri' acu putu kacang. Ye ke? Takkan besar sangat..Ishkk ada kaa..tanya pada kakak aida..a'a die kata putu kacang..ada ke orang makan beso ni? ada kot..hehe.. Aida rasa macam acu putu jawa..putu jawa yang macam putu jawa tu..alaa..aida takreti nak describe..takreti..tapi penah makan.Yang ni sah-sah acuan putu kacang hijau..hehehe..mana tak ingatnye..dedulu mase kecik-kecik duduk la kami adikberadik keliling periuk besau yang berisi putu kacang yang dah siap di bancuh. Hmm.. ingat lagi kami gi ke rumah jiran yang ada kayu penumbuk putu menggunakan kaki..jenuh la satu hari dibulan puasa menumbuk. Dah siap malam kene isi kat acuan. Kalau takpadat.. berderai la jawabnya.. kene marah dengan mak bonda. Esok pepagi kene jemur pulak atas atap. Tapi yang bestnya semasa proses memadat dalam acuan, sebahagian besau putu yang diketuk dimasukkan kemulut dahulu..Ok pe !! testing testing..Yang ni acuan kuih buah kana.. haaa..sedap ni jugak.. takramai yang buat sekarang ni kan..alaaa..kuih buah kana yang dah masak di sapu jem tangkup dua..hehe..jadi lah buah kana..Inilah sebahagian acuan-acuan kayu lama yang aida sempat rembat kat kampung..Hmmm..aida dapat sebab..takde orang nak!! Ha ha sume adikberadik takminat buat kuihmuih ni kecuali aida sorang dalam keluarga..ahakss.. Takpe takpe dapat pahala tu..kekekeke..itu saja entry kali ini cau cin cau..aida nak gi hunting lagi kat kampung ni... tunggu episod seterusnya..

4 comments:

  1. Salam kak aida,

    Sukenyerr tengok acuan yang no. 1 tu, nampak very classic and traditional gitu..ketawa sy baca akak cerita pasal buah kana, dah lama tak dgr...sy tahu kueh tu kak..hai nostalgia sungguhlah n3 akak kali ni...

    ReplyDelete
  2. kak ygb besau tu...acuan putu beras....

    ReplyDelete
  3. Salam Mas,
    Hehehe..buah kana asam kana...ahakss.. tu la kan ade orang buat lagi tu tapi akak tengok kat kampung je ada. Dedulu mak aida buat kaler coklat jadi le kaler buah kana hehe.. Tu la dok suke mengimbas nostalgia lama je akak ni..

    Salam Taj,
    Yaaaa betul...acuan putu beras!! baru teringat. Tapi camne rase die ekkk..dah lupe! Yang kaler putih pastu yang bijik2 tu ke? Ke yang yang gaul dengan kelapa yang rase macam sagun? Ishkk..macam aku penah rase kuih itu..tapi di mana yaaaa..

    ReplyDelete
  4. salam kak aida,

    saya suka tengok acuan2 kuihh tuuu..now nih tak de satu pon lagi.nak collect acuan agar2, sbb dah ada sikit..hehe.

    ReplyDelete

Salam buat semua...