Wednesday, July 28, 2010

beringat sebelum kena..

Salam pada semua yang mengunjungi blog al-kesah....beringat sebelum kena. Kita semua terkejut dan merasa simpati dengan tragedi yang menimpa kawan kite iaitu pengumpul antik Ezany dimana almari yang memuatkan barangan antiknya telah patah dan membuatkan barangan didalamnya pecah berderai..Aduhh...pengumpul pinggan mangkuk yang baru seperti saya sedaya upaya perlu beringat dan membuat tuntutan-tuntutan pembaikpulih untuk kite tidak menyesal dikemudian hari.Al kesahnya saya dikunjungi oleh seorang otai pingganmangkuk antik dan telah disarankan berbuat demikian. Beliau telah sudi memberi tunjuk ajar dan dari situ bertukang la saya dan suami di rumah menukar papan dan mengganti paku pemegang papan lemari ituu..Lemari yang dibaikpulih papannya adalah 2 buah lemari buatan semasa. Lemari biasa segini kita almaklum tentang keutuhan papan pelapiknya diperbuat daripada apa kan..Aida menempah papan pelapis di kedai hardware yang disarankan oleh Otai pingganmangkuk antik seterusnya menukar penahan pelapis ke L-shape stainless steel bracket.
Inilah rupa bracket yang aida beli RM3 satu bilangan 24pcs untuk 4 bracket setiap tingkat. Sepatutnya 5 bracket tapi aida kurangkan. Boleh letak lebih kalau rasa nak keutuhan tapi memadai pada aida yang penting bracket tu tak akan melendut. Abaikan gambar teko cawan2 di gambar...hehehe..bersepah tuu....
Operasi ini dibuat oleh Cik Abg...dan Aidanye operasi memunggah pinggan mangkuk..adehhh..Dengan bermodalkan lebihkurang RM250...(mahal ke?)...aida dan suami berjaya membaikpulih 2 buat lemari ni...Jadi keyakinan tu lebih tinggi dan keinginan menambah pinggan mangkuk pun bertambah....arrrrrrrr....lariiiiiii Cik Abanggggg...

9 comments:

  1. salam aida..Betullah tue..ada pepatah kata sediakan payung sebelum hujan..biar lambat asal selamat..biar bermodal jangan kerugian.
    p/s..kirim slm kat abg yer..pandai dia bertukang.

    ReplyDelete
  2. Salam En. Sharif...
    hehehe...die dah lariiii...kekekekekekkekeke...ok nanti aida sampaikan salam..hehe

    ReplyDelete
  3. salam kak aida....bgs akak beringat sblm kene....jgn jd mcm sy..bila dah pecah berderai bru nak nyesal...awal2 x nak berjaga2..heheh...bila tgk akak buat mcm tu bru la keluar blk idea sy mcm mana nak baikpulih almari yg jatuh pecah tu.....hehee

    ReplyDelete
  4. Salam Ezany...
    ni baru nak mintak izin pamerkan nama Ezany kekekekeke... tu la risau jugak. Lemari dedulu takrisau sangat siap penahan kayu keliling. Yg baru ni alaa haii ciut-miut aje penahannye..pastu papan pelapis chipwood pulak kan.. hehe ape2 trimakasih bagi maklum balas..:)

    ReplyDelete
  5. salam kak..
    x per mahai..tapi yg dok dlm lemari tuh lagiiiiiiii mahaiiiiiiiiii oii..x ternilai tuh...worth it tuh...

    ReplyDelete
  6. rajin nya mereka berkerja....sehati sejiwa...merpati dua sejoli....tu rahsia rumahtangga bahgia, suami bertukang isteri berkemas, isteri blanja suami bayo.....isteri minta suami bagi.....hikhik....bila nak tambah lemari lagi?.....

    ReplyDelete
  7. salam kak aida...
    Yess, betul tindakan akak ni, kalau benda dah jadi kita nak nyesal pun tak guna..baik berjaga2 dulu sebelum kena....pstt lepas tolong tukar rak kaca lemari saya pulak yea...hehehe

    ReplyDelete
  8. salam kak aida...
    waduhhhhh waduhhhhh..sapa tak sayang suami oooooiiii kalau gini rajinnnn...ekekeke...pastu mesti dapat habuan kaw2 punyaa..ekekeke..haaa jangan ingat bukan2..hadiah homemade cake fresh from the oven..terbaekkkk!!!.. ;-)
    betul cakap akak tu..beringat sebelum kena..saya pun nak suh cik abang saya buat nanti..thanks a lot for sharing..

    ReplyDelete
  9. Salam Chemp, tu la dok beringat awai-awai..sayang kan barang2 ni..hehehe..kalo tak takut menyesal pulak haaa..

    Salam Tengku Mukhriz, amboi-amboi-amboi..hang kutuk nooo... takpaa..takpaaa..ada mee ada udang...nak habag mai ni esok nak balik kampung angkat lemari iteww...ahakss..nak itut ?

    Salam Cik Mat, tu la..jangan nasi menjadi bubuq sudah la kan..tapi sodap jugak tu....kekekeke...Cik Mat masak apa pun terliuq ni haaa..bilaa la nak merasa masakan cikmat macam Yatt penah merasa..ahakss..PSST jugak ni.. bleh 10x..Cikmat masak, akak gilap2lemari cikmat..hehehehehe..

    Salam Laling Yatt, mintak Cik Abg Yatt buat jgn tak buat..pastu Yatt pun gilap laaa apa2 yang patut..masak ayam bbq ke..ayam panggang memanggang ke tergolek ke terpercik ke..jgn ikut mcm akak ni..sepatah ape takreti..kekekeke..nanti dah gilap entry bleh kite nengok plak..hehe..!!

    ReplyDelete

Salam buat semua...